Terug naar Kennisbank

Vogelweekend Zeeland 16-18 september 2022

De weersverwachting voor het weekend is nogal slecht. Koud en veel regen. Wij rijden mee met Ineke en Bert die ons om 12.00 uur op komen halen.

Onderweg begint het al flink te regenen. Maar als we op de camping aankomen is het droog. Rudi en ik dragen onze bagage de huurcaravan in en Bert en Ineke zetten snel hun tent op vanuit de vouwwagen. Al snel begint het weer te regenen en zelfs even te hagelen. Soms schijnt de zon even en we zien een mooie regenboog.

Om 19.00 uur is het droog, dus we gaan toch wandelen. We lopen naar de uitkijktoren in de Prunjepolder en zien lepelaars, wulpen, brandganzen en een tapuit. Om 20.30 uur begint het weer te regenen dus we gaan snel terug naar de camping. De hele nacht blijft het regenen en waaien.

Zaterdagochtend is het droog. Om 7.00 uur ga ik in mijn eentje naar het uitkijkscherm de Turegluur. Daar zie ik een bruine kiekendief, wulpen en goudplevieren.

Om 9.00 uur zijn alle andere deelnemers ook wakker. Twaalf mensen op de camping en drie verblijven elders.

We stappen op de fiets en rijden eerst via de Slikweg naar de Turegluur. Daar zien we kieviten, wulpen, bonte strandlopers en goudplevieren. Terug bij de fietsen zien we aan de andere kant van de weg een natte akker vol met vogels. Veel bontbekplevieren en een paar witte kwikken en grauwe ganzen.

Foto Nicolien Drost.

We rijden door langs de Slikweg en zien dichtbij een grote groep plevieren. Met onze telescopen zien we dat het zowel goud- als zilverplevieren zijn en er zitten ook een paar kanoeten en rosse grutto’s tussen.

Het gaat alsmaar harder waaien en we zwoegen moeizaam tegen de wind in. We besluiten te stoppen bij de Schelphoek voor koffie en sanitaire stop. Onderweg zien we nog een groepje kluten.

Tijdens de stop begint het weer te regenen, maar het is maar een korte bui. We fietsen langs de drukke weg, nu met de wind mee. Een paar mensen hebben de kluten gemist en fietsen een stukje terug. Bij de Heerenkeet wachten we op de klutenkijkers en eten onze boterhammetjes op.

Nu gaan we weer tegen de wind in over de dijk langs de inlagen. We zien zwarte zwanen, kleine en grote zilverreigers en lepelaars. In de verte zien we weer een grote bui aankomen en we besluiten toch maar weer terug te gaan naar de camping.

Zondagochtend regent het weer. Als het even droog wordt klappen Ineke en Bert snel hun tent op de vouwwagen en we vertrekken naar Stellendam. Daar lopen we over de zeedijk de duinen in. Na twee kilometer lopen we naar beneden naar een rietveld. We zien dat beneden de zandplaten droog beginnen te vallen en vol komen te zitten met steltlopers. Veel zilverplevieren en scholeksters en ook rosse grutto’s en lepelaars. Verder zien we visdieven en grote sterns.

Als er weer een grote bui aankomt lopen we terug over het strand naar de zeedijk en de auto’s. We gaan nog naar restaurant Zoet en Zout aan het Grevelingenmeer voor koffie, lunch en sanitaire stop. Daar aangekomen begint het pas echt te hozen. Een deel van de mensen gaat nu naar huis en een deel gaat terug naar de camping.

Ondanks de regen was het toch een geslaagd weekend met veel vogels.