Verkort jaarverslag 2020

Algemeen

Geteisterd vanaf maart door het Corona-virus hebben we dit jaar geprobeerd het beste ervan te maken. De ALV is aanvankelijk uitgesteld, in oktober vond de ALV alsnog digitaal plaats. Qua aantal leden hebben we per saldo een toename van 9 leden (22 nieuwe leden, 3 overlijdens en 10 afzeggingen), mede dankzij de start van de insectenwerkgroep, die nieuwe leden aantrok. De financiële positie is gezond en verbeterd door lagere kosten vanwege minder huur en activiteiten.
We werken samen met het IVN. We hebben een gezamenlijk blad en vier gezamenlijke werkgroepen, de paddenstoelen- en mossenwerkgroep, insectenwerkgroep en werkgroep voor fotografie. We hebben wederzijds de activiteiten voor elkaar (gratis) opengesteld.
Daarnaast werken we samen met de Algemene Seniorenvereniging Zeist (ASZ) op het gebied van lezingen. De vacature van penningmeester hebben we kunnen opvullen.

Natuurbeleving en natuurstudie

Onze 7 werkgroepen organiseerden ongeveer 60 activiteiten, waarvan het zwaartepunt lag op excursies en terreinonderhoud. De meeste overige activiteiten zoals determinatieavonden e.d. konden niet plaats vinden vanwege de Corona maatregelen.
Vanwege Corona zijn de lezingen met de Groene Groepen in Zeist evenmin doorgegaan. De jaarrond vogelcursus voor gevorderden is voor de 11e keer gedeeltelijk gehouden. Hopelijk kan dat in 2021 worden ingehaald. I.p.v. de determinatie-avonden vond er veel digitale uitwisseling plaats tussen de werkgroep leden over hun bevindingen.

Natuurbescherming

De natuurwerkgroep is dit jaar op wekelijkse basis flink actief geweest in verscheidene natuurgebieden met inachtneming van de geldende corona-voorschriften, al vond de Nationale Natuurwerkdag geen doorgang. Van half maart tot juni en vanaf half december is niet de volledige groep aan de slag geweest, maar “de harde kern”.

Zichtbaarheid

Het blad De Grote Ratelaar, dat we samen met het IVN per kwartaal uitgeven, was dit jaar extra lijvig vanwege de hoge inzending van natuurbelevenissen van de eigen leden. In een nieuw jasje gestoken een mooi uithangbord voor de vereniging.
We voeren de promotie via de media (met o.a. persberichten) en met het actief verspreiden van folders en ander KNNV-materiaal. De website functioneert matig. We hebben een Twitter-account en hebben Facebook die zeer matig worden gebruikt. In de maanden dat De Grote Ratelaar niet verschijnt wordt een nieuwsbrief verzonden en daarnaast versturen we de leden per E-mail de aankondigingen van activiteiten als herinnering.