Jubileumfeest

Op 21 december 1907 werd de KNNV afdeling Zeist, Heuvelrug en Kromme Rijn opgericht. Na 110 jaar is de afdeling nog springlevend. Ongeveer 50 leden hebben genoten van een uitgebreid feestprogramma op zaterdag 16 december 2017.

Nico Bolle (voorzitter) heette iedereen welkom. Twee gidsen van het Zeister Gilde (Henk en Henk) verzorgden aansluitend een cultuurhistorische rondleiding vanuit het Torenlaantheater. Via het Wilhelminapark (in 1881 naar een ontwerp van Hendrik Copijn aangelegd), langs de voor prinses Amalia geplantte Liriodendron Tulpifera, naar het Zeisterbos. De “bruggetjesroute” voerde langs veel verschillende bruggen (van (sprokkel)hout, metaal, stenen, keien) over de sprengen, langs buitenplaats Pavia (nu particulier verzorgingshuis), de Van der Polbank (van de stichting voor hulpbehoevenden), de gerestaureerde (zinken) hertenbeelden vlak bij de Boswerf en via enkele sprengkoppen (o.a. de “Koekenpan”) naar ’t Jagershuis (vroeger het jachthuis van Beek en Royen), waar ooit een heuse Zeister dierentuin was (in de jaren voor WO II). De manenschapen die er nu nog te zien zijn moeten de herinnering levend houden.

Terug in het Torenlaantheater was er glühwein en een uitgebreid lunchbuffet met erwtensoep. Degenen die niet mee wandelden, hadden intussen hun hersenen aan het werk gezet voor het oplossen van een natuurcryptogram, gemaakt door voorzitter Nico Bolle. Voor wie het ook wil proberen: zie De Grote Ratelaar.

Tijdens het eten werden de 76 ingezonden foto’s van de fotowedstrijd getoond. Iedereen kon een stem uitbrengen, zodat ook een publieksprijs vergeven kon worden. De werkgroepen hadden allemaal een kleine presentatie verzorgd en gaven desgevraagd toelichting.

Wim van der Ende gaf daarna op zijn geheel eigen wijze, mede aan de hand van fantastische foto’s, een enthousiaste lezing over landschapsveranderingen in het Kromme Rijn-gebied. Hij verhaalde over de ontginningsgebieden rond Dorestad (Wijk bij Duurstede) in de Middeleeuwen, de bouw van  ridderhofsteden (Sterkenburg, Beverweerd, Walenburg, Hardenbroek, Sandenburg), de aanleg van boomgaarden (kersen, appel, peren), het belang van de vaart op de Kromme Rijn (met ranke houten boten, “Krommerijnders”) voor de lokale economie, de functie van de Kromme Rijn om de stad Utrecht (de grachten) schoon te spoelen en de Vecht te voeden, het ontwikkelen van de grienden (met name essen) voor geriefhout, de (on)mogelijkheden om het gebied te inunderen om de vijand op afstand te houden (aanleg Nieuwe Hollandse Waterlinie), het bouwen van lunetten, de aanleg van de spoorlijn (1844), het Ledig Erf  in Utrecht (eindpunt van de Kromme Rijn en rond 1865 het drukste verkeersknooppunt van Nederland) en de nog steeds in het vroege voorjaar te bewonderen stinzenplanten onder meer in Amelisweerd.

Hans van Schaik (bestuurslid PR) gaf een toelichting op de werkwijze van de jury voor de fotowedstrijd. De 76 foto’s zijn ingeleverd door 22 mensen. De eerste prijs was voor de pijlstaart, gemaakt door Wim van Rijn. De tweede prijs voor het oranjetipje van Jolande van Rijn en de derde prijs voor de oeverlibelle van Rein Zoethout. De publieksprijs was ook voor Jolande van Rijn (!): de foto van de sperwer die net een groenling had verschalkt. Alle prijswinnaars kregen een natuurboek cadeau.

Ook waren er nog  cadeauboeken voor de winnaars van het natuurcryptogram (Simone Laanbroek en Jan Katsman). Alle contactpersonen van de werkgroepen werden bedankt en konden een fles wijn mee naar huis nemen.

Bestuur en aanwezigen konden terugkijken op een geslaagde dag.

Marijke Warmerdam (tekst en foto’s)

De begroonde foto’s:

1e prijs, Willem van Rijn:

2e prijs, Jolanda van Rijn:

3e prijs, Rein Zoethout:

Publieksprijs, Jolanda van Rijn:

Afdeling Zeist Heuvelrug Kromme Rijn