Beleidsplan 2021

BELEIDSPLAN 2021

Om ons doel te bereiken kiezen we ook dit jaar voor de volgende speerpunten van beleid:

1. Het faciliteren van onze leden en werkgroepen
  2. Het inzetten van kennis en menskracht ten behoeve van natuurbescherming
  3. Het bevorderen van samenwerking met andere (groene) organisaties
  4. Het vergroten van de zichtbaarheid van onze KNNV Afdeling in de regio

Ad 1. Het faciliteren van onze leden en werkgroepen
Onze afdeling heeft 8 werkgroepen. In samenwerking met het IVN Heuvelrug en Kromme Rijn de fotografie-, paddenstoelen –, insecten- en mossenwerkgroep. Verder de planten -, vogel- , midweek (wandel)- en natuurwerkgroep. De coördinatoren van deze werkgroepen organiseren de activiteiten, zoals excursies, wandelingen, lezingen, cursussen en werkmiddagen of avonden. Vanwege COVID-19 virus kunnen de avonden in het Torenlaantheater in 2021 voorlopig niet plaats vinden. De excursies op locaties van de verschillende werkgroepen vinden zo mogelijk wel plaats in aangepaste vorm binnen de dan geldende richtlijnen van COVID-19. Dit geldt ook voor de activiteiten van de natuurwerkgroep.Als gevolg van de COVID-19 richtlijnen is het voor de Natuuracademie (nog) niet mogelijk om de 12 e vogelcursus voor gevorderden te organiseren, dit geldt ook voor de de minicursussen. Als alternatief worden nu een aantal lezingen via internet gegeven en wordt op deze wijze getracht kennis over te brengen op de leden van onze afdeling en KNNV leden van andere afdelingen. Zodra het weer kan en mag, zullen we weer cursussen organiseren op locatie.
Met deze activiteiten dragen we binnen de mogelijkheden bij aan vergroten en verbreden van kennis van onze leden (en ook niet-leden) en bevorderen we de natuurbeleving.
Het bestuur faciliteert de werkgroepen en Natuuracademie bijvoorbeeld door te zorgen voor een locatie, publiciteit en hulpmiddelen.

Ad 2. Het inzetten van kennis en menskracht ten behoeve van natuurbescherming
Met de provinciale Milieufederatie (NMU), Groen Platform Zeist en andere Natuur- en Milieu instanties in onze regio wordt bekeken welke rol en taken de KNNV Heuvelrug daarin kan vervullen. De inventarisaties, zoals de trekvogel tellingen op het Treekerpunt bij Leusden door de Vogelwerkgroep en de planteninventarisaties in kilometerhokken door de Plantenwerkgroep, zijn voorbeelden van de kennis en menskracht, die door onze afdeling wordt ingezet.
Ook de Natuurwerkgroep blijft (rekening houdend met het broedseizoen en in overleg met de boswachter/ beheerder) kleinschalige natuuronderhoudswerkzaamheden in natuurgebieden van het Utrechts Landschap, de Hees en de Zoom doen. Voor de jaarlijkse Landelijke Natuurwerkdag zal weer een werklocatie worden georganiseerd.
Ad 3. Het bevorderen van samenwerking met andere (groene) organisaties
– Nauwere samenwerking met het IVN
We zullen dit jaar bekijken hoe we de samenwerking met het IVN verder kunnen intensiveren. Op dit moment komt de samenwerking met het IVN tot uiting in ons gezamenlijke blad De Grote Ratelaar, vier gezamenlijke werkgroepen en het openstellen van de activiteiten voor elkaars leden. Vanwege het ontbreken van een voorzitter en secretaris bij deze IVN-afdeling is verder overleg tot nader order uitgesteld. Verder willen we samenwerking van de verschillende werkgroepen versterken, kennis en ervaring die beide organisaties hebben proberen in te zetten voor meer publieksgerichte activiteiten.
– Samenwerking met andere (groene) organisaties
We staan ook open voor samenwerking met andere organisaties. Hier vallen onder meer de Groene Lezingen in de Ideabibliotheek Zeist onder, waarbij ook de ASZ participeert in de organisatie daarvan. Vanwege de Corona perikelen vinden de lezingen in 2021 digitaal plaats.
Daarnaast participeert de KNNV in het Platform Natuur en Milieu, waarin activiteiten van de diverse natuur- en milieuorganisaties in Zeist op elkaar worden afgestemd en zo mogelijk wordt samengewerkt.
Verder worden onze cursussen en lezingen ook gratis of tegen gereduceerde ledenprijs opengesteld voor leden van naburige afdelingen.

Ad 4. Het vergroten van de zichtbaarheid van onze KNNV Afdeling in de regio
We zetten dit jaar extra in op het versterken van de interne en externe communicatie en het vergroten van de naamsbekendheid van de KNNV in onze regio.

Interne communicatie
Samen met het IVN wordt ook dit jaar de Grote Ratelaar weer gemaakt met als uitgever Editoo. Dit blad wordt binnen de landelijke vereniging vaak als voorbeeld aangehaald hoe een blad er moet uitzien. Naast deze eyecatcher beschikken we over een website, twitter-account en een facebook-pagina die toegankelijk zijn voor leden en niet-leden. Waarnemingen, ideeën en meningen kunnen worden gevolgd of gedeeld met elkaar, andere organisaties en natuurkenners of -liefhebbers. Naast het verschijnen van de Grote Ratelaar verschijnt er een Nieuwsbrief in de maanden dat de grote Ratelaar niet wordt gepubliceerd. Deze wordt via de mail verspreid en is eind 2019 voor het eerst verschenen en staat evenals de Grote Ratelaar op de website. De coördinatie van de Nieuwsbrief is in handen van Paul Bodegraven. Voor een algehele pr-coördinator staat de vacature nog steeds open.

Externe publiciteit
Het streven is dat de nieuwe pr-coördinator een grote rol zal krijgen in de persberichtgeving van daarvoor in aanmerking komende afdelingsactiviteiten in regionale en lokale media.
Onze voormalige voorzitter, Frans van Bussel, gaat door met de maandelijkse natuurpraatjes in het programma Radio Report van Slotstad Radio op de zaterdagochtend.

Promotieactiviteiten
Vanwege de COVID-19 die nu heerst zijn promotieactiviteiten voor 2021 niet opgenomen in het beleidsplan.