Landelijke Natuurwerkdag

Voor de vijftiende keer wordt door de KNNV ZHKR een locatie voor de Landelijke Natuurwerkdag georganiseerd. De eerste tweemaal werden door Frans van Bussel geregeld. Het meedoen met de Landelijke Natuurwerkdag was voor vijf KNNV leden de aanleiding om de natuurwerkgroep op te richten op 13 maart 2012. De natuurwerkgroep bestaat op 13 september dus 12,5 jaar. Er is in die tijd veel gebeurd. Jaarlijks zijn er leden bijgekomen om mee te werken, we hebben om diverse redenen ook afscheid genomen van mensen. Er zijn nu achttien actieve leden. Ook de organisaties waarvoor we het natuuronderhoudswerk doen is toegenomen. Aanvankelijk werkten we alleen voor het Utrechts Landschap, dat is uitgebreid met de ASR, gemeente Soest en tijdelijk de Provincie Utrecht.

Heideveldjes opschonen is onze ‘core business’. Daarnaast zijn we bezig met lanen schonen, invasieve exoten bestrijden, de korstmos kapvlakte onderhouden en vrijzetten van lichtminnende bomen zoals jeneverbes, oude eiken en boomlijken.

De laatste jaren proberen we in het winterseizoen zoveel mogelijk boompjes te verzamelen voor MeerBomenNu. Zij halen de boompjes op waarna ze gratis worden uitgedeeld voor het herplanten.

Al is dit de 15e keer dat er een locatie voor de Landelijke Natuurwerkdag wordt georganiseerd, dit wordt de 14e keer dat we aan de slag gaan. In 2020 werd de Landelijke Natuurwerkdag geannuleerd vanwege corona. Zoals elke keer, gaan we weer aan de slag voor het Utrechts Landschap. We gaan weer in het Ridderoordse bos aan het werk. Niet op het heideveldje waar het allemaal begon, maar iets westelijk daarvan. Op dat veldje staan naast heide ook een paar jeneverbessen. Het is niet zo’n groot veldje, maar er is sprake van achterstallig onderhoud, dus genoeg te doen om een groep mensen een dag bezig te houden.

Op zaterdag 2 november verzamelen we tussen 10.00 en 10.30 uur met koffie en thee. De boswachter komt om wat te vertellen over het gebied en de plannen. Na een instructie gaan we aan de slag. Regelmatig wordt er een pauze gehouden (zelf de lunch meenemen). De boompjes die verwijderd worden, verzamelen we voor MeerBomenNu. Ergens tussen 15.00 en 16.00 uur stoppen we, het is afhankelijk van het weer en hoe het gaat.

Om mee te doen aan de Landelijke Natuurwerkdag, kun je je via de site van de Landelijke Natuurwerkdag opgeven. Daar komt ook nog wat extra informatie op te staan.

Datum & tijd
za 2 november 2024 van 10:00 tot 15:30