VERKORT  JAARVERSLAG  over 2019

KNNV Afdeling Zeist, Heuvelrug en Kromme Rijn

Algemeen

Mede door een geslaagde vogelcursus hebben we een solide jaar gehad wat betreft financiën, al is het ledenaantal iets afgenomen.  We werken samen met het IVN. We hebben een gezamenlijk blad en drie gezamenlijke werkgroepen, de paddenstoelen- en mossen werkgroep en werkgroep voor fotografie. Eind van het jaar is ook de insectenwerkgroep opgericht door onze afdeling welke komend jaar een gezamenlijke werkgroep zal worden. We hebben wederzijds de activiteiten voor elkaar (gratis) opengesteld.

Daarnaast werken we samen met de Algemene Seniorenvereniging Zeist (ASZ) op het gebied van lezingen.

Dit jaar hebben we voor de tweede keer deelgenomen aan de week van de veldbiologie.

Natuurbeleving en natuurstudie

Onze 7 werkgroepen organiseerden ongeveer 80 activiteiten, variërend van excursies, determinatie-avonden, inventarisaties, trekvogeltellingen, weekenden, cursussen en lezingen.

Samen met de Groene groepen in Zeist en de ASZ  hebben we in Zeist 4 lezingen georganiseerd.

De jaarrond vogelcursus voor gevorderden is voor de 10e keer gehouden.  2 Minicursussen zijn gegeven over “tuinvogels en vlinders ingebed in het landelijke kader.

De midweek wandelgroep heeft nu rond de 60 leden en doen regelmatig mee met de veertiendaagse wandelingen door mooie natuurgebieden rondom Zeist. Het genieten van de natuur staat bij deze wandelingen voorop!

Natuurbescherming:

De natuurwerkgroep is dit jaar zevenentwintigmaal – en op de nationale Natuurwerkdag actief bezig geweest in diverse natuurgebieden.  Vanaf 1 september 2019 plegen ze wekelijks onderhoud. Voorheen was dat eenmaal per 2 weken.

Zichtbaarheid:

In 2019 is een enquête onder de leden gehouden met het doel vast te stellen hoe ze het liefst op de hoogte worden gehouden van de activiteiten van het KNNV. Hieruit kwam naar voren dat ons blad dat eens per kwartaal verschijnt hogelijk wordt gewaardeerd.

We voeren de promotie via de media (met o.a. persberichten) en met het actief verspreiden van folders en ander KNNV -materiaal. De wervingsfolder is vernieuwd.  De website functioneert matig. We hebben een Twitter-account en hebben Facebook. De Grote Ratelaar verscheen vier keer en daarnaast versturen we de leden digitaal de aankondigingen van activiteiten als reminder. In november zijn we gestart met het verspreiden van een nieuwsbrief voor de maanden als ons blad de ‘Grote Ratelaar’ niet verschijnt. Ook worden enkele activiteiten aangekondigd in de plaatselijke pers.

Afdeling Zeist Heuvelrug Kromme Rijn