Kort verslag ALV KNNV 6 mei 2021

Opening en vaststelling agenda

De vergadering wordt door de voorzitter geopend. Tussen de agendapunten door zal een natuurquiz worden gehouden.

De agenda wordt verder ongewijzigd vastgesteld.

1. Mededelingen

– Werkgroep Biodiversiteit Buitengebied Zeist e.o.: De werkgroep wil zich samen met de KNVB en andere (groene) partijen inzetten voor “Bijzonder Provinciaal Landschap” (BPL). Zij zijn een project gestart met als doel: binnen een half jaar onderzoeken wat de haalbaarheid is van het BPL. Bij de Gemeente Zeist wil men aandacht vragen voor de natuur en biodiversiteit en ervoor zorgen dat de energie transitie en klimaatdoelen niet ten koste gaan van de natuur. De KNNV Heuvelrug ondersteunt dit initiatief en wordt door dhr. Ensing vertegenwoordigd.

– Manifest Bouwen voor natuur: De ondertekenaars van het manifest willen de Rijksoverheid vragen aandacht te hebben voor natuurinclusief (ver)bouwen en dit in wet- en regelgeving vast te leggen. Het Landelijk Bureau van de KNNV heeft dit manifest mede ondertekend.

– Yvonne van Putten van het Landelijk Bureau vertrekt, belangstelling voor de vacature kan aan het Landelijk Bureau worden doorgegeven.

1. Verslag algemene ledenvergadering van 15-10-2020

Het verslag wordt zonder wijzigingen vastgesteld.

1. Balans en resultatenrekening 2020

De penningmeester geeft een korte toelichting. Er is een groot positief resultaat. Het beeld is vertekend doordat veel activiteiten in 2020 zijn afgezegd vanwege coronamaatregelen.

1. Kascommissie
    1. Beoordeling van de kascommissie. De stukken zijn doorgenomen en gecontroleerd. De vragen, die er waren, zijn op een bevredigende wijze beantwoord. Het financieel jaarverslag is akkoord bevonden. Bij acclamatie werd het bestuur decharge verleend.
    2. Benoeming nieuwe kascommissie: Dhr. Gruys zal voor het tweede jaar zitting nemen in de kascommissie. De leden zijn akkoord met het voorstel mw. Nijhuis te vervangen door dhr. Sanders. Mw. Nijhuis wordt bedankt voor haar inzet.
  2. Verslagen activiteiten over 2020

Deze hebben reeds in de Grote Ratelaar gestaan. Mw. Groot geeft aan dat ze niet van elke werkgroep een verslag van de activiteiten in de Grote Ratelaar heeft teruggevonden. Voor het Landelijk Bestuur wordt jaarlijks een verkort jaarverslag gemaakt. Daarnaast is het aan de werkgroepcoördinatoren om een jaarverslag te maken.

De fotografiewerkgroep is sinds 2019 een gezamenlijke werkgroep van het IVN en de KNNV, maar er is geen coördinator vanuit de KNNV. Mogelijk kan mw. Groot dit gaan doen, wordt vervolgd.

1. Beleidsplan (activiteiten) 2021

Als gevolg van de Corona maatregelen zijn veel activiteiten nog niet opgestart. Sommige buiten activiteiten vinden wel plaats. Zodra het mogelijk is zullen er weer meer activiteiten georganiseerd worden. Het bestuur zal wel proberen 1 tot 2 Zoomlezingen per kwartaal te organiseren.

Dhr. Van Bussel geeft aan dat de lezingen, die hij namens de KNNV bij de Algemene Seniorenvereniging Zeist (ASZ) houdt evenals het maandelijks Rondje Natuur sinds maart 2020 stilliggen. Ook het maandelijkse praatje over natuur voor Slotstadradio is (tijdelijk) gestaakt. Wel heeft hij intussen een paar digitale lezingen voor ASZ gegeven.

1. Vaststelling begroting

Met het hervatten van activiteiten zullen de kosten weer gaan stijgen. Ook denkt het bestuur aan een “natuurfeest” voor alle leden. De verwachting is dat de begroting volgend jaar daardoor een negatief resultaat zal geven.

1. A: Contributie niet verhogen

De contributie wordt niet verhoogd evenmin verlaagd. Een groot deel van de inkomsten wordt afgedragen aan het Landelijk Bestuur. De herstart van de activiteiten zal de kosten weer doen stijgen. Daarnaast zullen de inkomsten door allerlei oorzaken mogelijk verminderen en zullen we enkele financiële meevallers niet hebben.

B: Bestuurswisselingen: Statutair aftreden van de secretaris in 2022, vacature. Aankondiging aftreden van de voorzitter (herkiesbaar) en het bestuurslid (niet herkiesbaar). Gegadigden voor de vacatures kunnen zich bij het bestuur melden.

1. Afvaardiging Vertegenwoordigende Vergadering en Beleidsraad in 2021

Men is akkoord met Nico Bolle als afgevaardigde naar de Vertegenwoordigende Vergadering en de Beleidsraad in 2022.

11. Rondvraag en sluiting

Er zijn geen punten voor de rondvraag. De voorzitter sluit de vergadering.